Srozumitelné informace šetří čas a peníze, poskytují lidem dobrý "zákaznický" servis a usnadňují jim život. Znamená to, že čtenáři vašim dokumentům porozumí lépe a rychleji. Nepotřebují tolik vysvětlování a dělají méně chyb při vyplňování formulářů.
Výzkumy odhalily, že u nesrozumitelného, nejasného a špatně čitelného textu pociťujeme kognitivní vypětí. Naopak při čtení srozumitelného, jasného a dobře čitelného textu pociťujeme kognitivní snadnost. Náš mozek spotřebuje méně energie, pomaleji se unavíme, máme pocit, že problém známe, že to je jednoduché, a že to, co čteme, je pravda.
Existují studie, ve kterých úřady a soukromé firmy spočítaly, kolik je stojí čas, který zaměstnanci strávili upřesňováním informací, zodpovídáním dotazů, řešením chyb ve formulářích a podobně. Jiné studie porovnaly čas strávený vysvětlováním textu před úpravou a po ní. Ve všech případech srozumitelný jazyk ušetřil úřadům či firmám peníze díky lepšímu a rychlejšímu pochopení.
Platí, že kdo složitě a nejasně píše, často složitě a nejasně myslí. Pokud víte, co chcete říct a proč, obvykle nemáte potíž formulovat to srozumitelně. Pokud chcete složitý a nejasný text přepsat do srozumitelného jazyka, obvykle objevíte chyby, nejednoznačnosti a rozporuplnosti a někdy i úplnou absenci věcného obsahu.
Z rozsáhlé studie německé univerzity je patrné, že 14 procent populace (7,5 milionu lidí) v Německu je funkčně negramotných. To znamená, že tito lidé umí číst a psát jednoduché věty, ale nezvládnou s porozuměním přečíst složitější souvětí. Kvůli tomu tyto osoby nemohou správně řešit každodenní požadavky vyplývající ze života ve společnosti.
Chcete něco změnit ve vaší firmě, chcete poradit? Rádi pomůžeme vaší firmě či instituci k přeměně vašich dokumentů a informačních zdrojů dle principů přístupné společnosti a srozumitelných informací. V případě zájmu nás můžete kontaktovat na e-mailu: